Étudiants en situation de handicap : les Crous à vos côtés au quotidien
Lorraine
Étudiants en situation de handicap : les Crous à vos côtés au quotidien
Études, aides financières, logements, restauration, transports, vie de campus, etc. Quelles que soient leurs difficultés, nous accompagnons les étudiants en situation de handicap au quotidien pour leur permettre de suivre leur formation et leur vie étudiante dans les meilleures conditions.
L’accueil des étudiants en situation de handicap
Dans l’académie de Nancy-Metz, les étudiants en situation de handicap doivent s’adresser au SSE (services de santé étudiante)pour rencontrer un médecin. Celui-ci, après un entretien, sera à même d’adresser des recommandations pour des adaptations ou des aménagements à la Mission Handicap de l’Université de Lorraine.
Une offre de logements adaptés
Dans notre offre d’hébergement, nous proposons des logements adaptés aux personnes en situation de handicap, facilement accessibles et spécialement aménagés.
Pour connaître la liste de ces logements spécifiques (chambres, studios), chaque étudiant concerné est invité à se renseigner auprès du service logement du Crous.
Pour l’accès au logement, des procédures particulières d’entrée en résidence universitaire sont également souvent proposées.
Enfin, des aides spécifiques comme par exemple des services d’accompagnement spécialisés sont possibles dans les situations de handicaps lourds nécessitant la présence d’un aidant au quotidien. Dans ce cas, l’étudiant concerné doit faire une demande de complément de prestation de compensation auprès de la Maison départementale des personnes handicapées (MDPH) dont il dépend.
Carte interactive des services et équipements en résidences universitaires, pour les personnes en situation de handicap
Des restaurants universitaires accessibles
La plupart de nos lieux de restaurations universitaires (restaurants, cafétérias, etc.) présentent des conditions d’accès adaptées aux étudiants en situation de handicap.
Venir et se déplacer sur les campus
Pour se rendre sur les campus et faciliter leur déplacement au quotidien, les étudiants en situation de handicap peuvent bénéficier de différents dispositifs mis en place par les villes et les départements.
Grâce à ces mesures, les frais de transports des étudiants en situation de handicap jusqu’à l’établissement d’enseignement supérieur sont pris en charge (partiellement ou intégralement) si l’accès aux transports en commun n’est pas possible.
Pour en faire la demande d’aide aux transports, renseignez-vous en particulier auprès du département de la résidence habituelle.
L’accompagnement dans les études
Pour être accompagnés au mieux durant leurs études, les étudiants en situation de handicap disposent d’un interlocuteur privilégié : le référent handicap.
C’est lui qui définit avec chaque étudiant concerné, selon sa situation, les différentes aides à mettre en place (techniques, humaines, aménagements de parcours) dès la rentrée universitaire.
Le référent handicap apporte aussi informations et conseils dans différents domaines : aménagements aux épreuves d’examens ou de concours, enseignement à distance (CNED), projets d’études à l’international, questions administratives, etc.
Pour soutenir les étudiants en situation de handicap tout au long de leurs études, plusieurs aides financières sont disponibles :
les bourses sur critères sociaux : comme pour tous les étudiants, cette démarche nécessite de remplir un Dossier social étudiant (DSE) mais elle est accessible sans aucune limite d’âge pour les étudiants en situation de handicap. Par ailleurs, les aides spécifiques au handicap sont cumulables avec la bourse des Crous ;
les aides spécifique ponctuelles : elles peuvent, selon la situation sociale de l’étudiant, apporter un soutien financier pour les transports ou pour l’achat de matériel spécialisés qui ne seraient pas entièrement pris en charge par les prestations sociales classiques.
Une vie de campus inclusive
Au même titre que tout autre étudiant, les étudiants en situation de handicap peuvent accéder à l’ensemble de notre offre culturelle et sportive. Handisport et sport inclusif se développent de plus en plus sur les campus.
Pour participer à ces activités, n’hésitez pas à contacter votre référent handicap et les services concernés comme le service culture ou le service des sports à l’université.
Ce mode permet aux personnes épileptiques d'utiliser le site Web en toute sécurité en éliminant le risque de convulsions résultant d'animations clignotantes ou clignotantes et de combinaisons de couleurs à risque.
Mode malvoyant
Améliore les visuels du site Web
Ce mode ajuste le site Web pour la commodité des utilisateurs souffrant de déficiences visuelles telles que la vue dégradante, la vision tunnel, la cataracte, le glaucome et autres.
Mode handicap cognitif
Aide à se concentrer sur un contenu spécifique
Ce mode offre différentes options d'assistance pour aider les utilisateurs souffrant de troubles cognitifs tels que la dyslexie, l'autisme, l'AVC et autres, à se concentrer plus facilement sur les éléments essentiels du site Web.
Mode adapté au TDAH
Réduit les distractions et améliore la concentration
Ce mode aide les utilisateurs atteints de TDAH et de troubles neurodéveloppementaux à lire, parcourir et se concentrer plus facilement sur les principaux éléments du site Web tout en réduisant considérablement les distractions.
Mode Cécité
Permet d'utiliser le site avec votre lecteur d'écran
Ce mode configure le site Web pour qu'il soit compatible avec les lecteurs d'écran tels que JAWS, NVDA, VoiceOver et TalkBack. Un lecteur d'écran est un logiciel destiné aux utilisateurs aveugles qui s'installe sur un ordinateur et un smartphone, et les sites Web doivent être compatibles avec celui-ci.
Dictionnaire en ligne
Expérience lisible
Mise à l'échelle du contenu
Défaut
Loupe de texte
Police lisible
Adapté à la dyslexie
Titres en surbrillance
Mettre en surbrillance les liens
Taille de la police
Défaut
Hauteur de la ligne
Défaut
L'espacement des lettres
Défaut
Aligné à gauche
Aligné au centre
Aligné à droite
Expérience visuellement agréable
Contraste sombre
Contraste léger
Monochrome
Contraste élevé
Haute saturation
Faible saturation
Ajuster les couleurs du texte
Ajuster les couleurs du titre
Ajuster les couleurs d'arrière-plan
Orientation facile
Couper les sons
Masquer les images
Clavier virtuel
Guide de lecture
Arrêter les animations
Masque de lecture
Mettre en surbrillance le survol
Mise en surbrillance
Grand curseur sombre
Grand curseur lumineux
Lecture cognitive
Touches de navigation
Navigation vocale
Crous Lorraine
Accessibility Statement
www.crous-lorraine.fr
8 November 2024
Compliance status
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience,
regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level.
These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible
to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific
disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML,
adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Screen-reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with
screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive
a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements,
alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website.
In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels;
descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups),
and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag
for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology.
To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on
as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Disability profiles supported in our website
Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Additional UI, design, and readability adjustments
Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.
Browser and assistive technology compatibility
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Notes, comments, and feedback
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to